Höggravid under sommaren..

Shit vad varmt de är ute, de känns verkligen som om jag skulle kunna flyta bort. Men de är väl så för alla som är höggravida under sommaren?

Tyvärr så är de inte speciellt mycke inne då vårt hus är som en bastu under somrarna. Men förhoppningsvis är luftvärmepumpen snart fixad och som tur är så kan man köra ac så de blir lite svalare inne då under sommaren vilket jag kommer uppskatta som FAN!

Idag går vi för övrigt in i vecka 38 så jag hade tänkt dela med mig av lite fakta som jag suttit och läst just :

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k. fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.


Undrar när hjärtat kommer hem från jobbet? Han slutar egentligen 4 men idag blev de att jobba över, vi som hade planer på att fara till Lillpite då jag ändå var lite pigg idag. Men lär nog inte bli av då han inte kommit hem ännu och då han kommer hem måste vi handla för att sen laga middag..

Ikväll ska han få ta kort på magen som jag sen ska dela med mig av på bloggen, de var ett bra tag sen ni fick se den nu och jag kan lova att den växer utav bara den.

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Classy - ung, blivande mamma, lycklig!

Precis, det är mysigt men ingen dans på rosor...

Skönt det i alla fall :)

2010-07-07 @ 17:23:09
URL: http://classys.blogg.se/
Postat av: Classy - ung, blivande mamma, lycklig!

Ja verkligen! Min graviditet började med illamående å trötthet i över tre månader, sedan järbrist och nu bäckenuppluckring så helt kul har det ju inte varit direkt :P haha

Hur mår du idag?

2010-07-07 @ 18:11:56
URL: http://classys.blogg.se/
Postat av: h - emmas mamma.

Sv: Tack så jättemycket :)

2010-07-07 @ 20:01:22
URL: http://hennu.blogg.se/
Postat av: Classy - ung, blivande mamma, lycklig.

Skönt det i alla fall :) Har du fortfarande foglossning eller har de blivit bättre?

Ja det har verkligen varit på tok för varmt, har inte kunnat vara ute mer än när jag tagit promenader med hundarna :)

Jo då med mig har det faktiskt varit helt okej idag :)

2010-07-07 @ 23:37:59
URL: http://classys.blogg.se/
Postat av: Finni - Elliotts morsa

Ja men visst, huvudsaken är att man trivs med sig själv :)



Hopppas att du inte dör av värmen nu. Jag var höggravid när det var 20 minus ute och döhalt. Vet inte om jag hellre är det på sommaren när dte är såhär varmt heller dock :P



Kram

2010-07-08 @ 08:44:19
URL: http://mammafinni.blogg.se/
Postat av: Diana

Kommentera gärna dagens inlägg på min blogg <3

2010-07-08 @ 18:09:07
URL: http://berlaansky.blogg.se/
Postat av: Classy - ung, blivande mamma, lycklig ♥

Det är ju skönt det :) Hur mår du idag?

2010-07-09 @ 11:32:34
URL: http://classys.blogg.se/
Postat av: Classy - ung, blivande mamma, lycklig ♥

Fy så jobbigt, hoppas det blir bättre snart. Med mig är det bara bra faktiskt :)

2010-07-10 @ 01:30:12
URL: http://classys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0